0



Dikenal sebagai ‘Masjid Terapung’, seni bangunannya merupakan gabungan pengaruh modern dan ‘Moor’. Masjid ini kelihatan unik dan cantik pada malam hari.
Masjid Tengku Tengah Zaharah dibangun diatas landasan terapung, memberikan ia sudut unik. Ia terletak di sungai Terengganu dan salah satu seni bangunan modern hasil salah seorang putera DiRaja Terengganu.
Masjid putih berkilauan turut menjadi ikon baru dalam seni bangunan Islam di negara ini. Malah, pembangunan masjid ini turut memberi muatan ciri setempat dengan penggunaan batu marmer, seramik dan bomanit.

Pembangunan masjid ini sebenarnya adalah inspirasi Almarhum Sultan Terengganu, Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah ibni al-Marhum Sultan Ismail Nasiruddin Shah. Masjid ini dinamakan berdasarkan ibunya, Tuanku Intan Zaharah binti Almarhum Tengku Seri Setia Raja.
Kedamaian masjid ini turut terdorong oleh keindahan Laut China Selatan, menjadikan masjid ini suatu tujuan pelancongan yang menarik di Terengganu.
Masjid ini terletak di Teluk Ibai, hanya 4 km dari pusat bandar Kuala Terengganu dan berdekatan dengan kawasan pantai Terengganu.

Posting Komentar

 
Top